Sociální služby městské části Praha 12,
příspěvková organizace

Pečovatelská služba



Vedoucí - Pečovatelská služba:

Lucie Vaňková, DiS
tel.: 241 470 055
vankova@socsluzbymc12.cz, ssmcp12-vankova@seznam.cz


Sociální pracovnice:

Mgr. Adéla Zabilanská
tel.: 241 470 055
zabilanska@socsluzbymc12.cz, ssmcp12-zabilanska@seznam.cz

Financování našich služeb je vícezdrojové. Jedná se zejména o úhrady od uživatelů, příspěvek zřizovatele, to je Městské části Praha 12, dále o příspěvky Hlavního města Prahy, to je grantový program pro registrované poskytovatele sociálních služeb, kteří jsou zařazeni do Krajské sítě poskytovatelů sociálních služeb, a státní dotaci získanou z rozpočtu MPSV.


VEŘEJNÝ ZÁVAZEK 

Sociální služby městské části Praha 12, příspěvková organizace
sídlo: Olbramovická 703/9, 142 00 Praha 12

tel.č.: 241 470 055 – pečovatelská služba        
         

www.socsluzbymc12.cz

E-mail: info@socsluzbymc12.cz
             ssmc12@centrum.cz

Veřejný závazek Sociálních Služeb městské části Prahy 12, příspěvková organizace, upravuje poslání, cíle, zásady poskytované služby a vymezuje okruh osob, kterým je služba určena. Zároveň má uživatelům usnadnit orientaci v tom, co jim služba může a nemůže poskytnout a jaké jsou její principy. Každý uživatel je respektován jako jedinečná lidská bytost s právem na důstojnost, soukromí, osobní autonomii, vlastní volbu a rozhodování, zvyky, hodnoty a vyznání. Poskytovaná služba se zaměřuje na podporu uživatele při zvládání běžných denních úkonů, zachování soběstačnosti a pokud možno též na zlepšení jeho zbývajících schopností.  

K provozování pečovatelské služby je využíváno nízkoemisní vozidlo, které bylo pořízeno v rámci výzvy č. 31_22_019 – Nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby......       

Formy a provozní doba služby:

terénní: úkony pečovatelské služby realizované v domácnostech uživatelů, dovoz obědů (v pracovní dny 7,30 – 18,00 hod)
-ambulantní: zajištění osobní hygieny ve Středisku osobní hygieny v ul. Zárubova 971, 142 00 Praha 4 (provozní doba denně v pracovní dny 10,00 – 14,00 hod)   

Místo poskytování služby 

Pečovatelská služba je poskytována:

- v domácnostech občanů bydlících na území městské části Praha 12 a městské části Praha Libuš (provozní doba denně v pracovní dny 7,30 – 18,00 hod)

- v bytech zvláštního určení umístěných na adrese Olbramovická 703/9, 142 00 Praha 4

- ve Středisku osobní hygieny, v ul. Zárubova 971, 142 00 Praha 4 (provozní doba denně v pracovní dny 10,00 – 14,00 hod, nutné se předem objednat na tel. č.: 241 471 270 nebo na tel. č.: 241 471 554)

- při zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – při doprovázení k lékaři, na orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby, do střediska osobní hygieny a zpět.  

Kapacita služby: 260 osob        

Poslání  

Posláním pečovatelské služby je přispět k tomu, aby osoby, které patří do cílové skupiny a nacházejí se v nepříznivé sociální situaci, mohly i nadále zůstat ve svém přirozeném prostředí a žít navyklým způsobem života.                                                     

Cílová skupina  

- Senioři, osoby starší 65 let, a osoby se zdravotním postižením starší 60 let, které se nacházejí v sociálně nepříznivé situaci, to znamená, že mají sníženou soběstačnosta jejich situace vyžaduje pomoc jiné osoby a tuto jim nemohou zajistit rodinní příslušníci či jiné osoby ani veřejně dostupné službyní příslušníci ani jiné osoby

- rodiny s dítětem / dětmi / ( rodiny, v nichž se narodily současně tři a více dětí)

Služba nebude poskytována osobám, které z důvodu mentálního postižení nebo duševní poruchy mohou ohrozit zdraví či bezpečí své či svého okolí ( včetně personálu), osobám v nestabilizovaném stavu, osobámse závislostí. Dále nebude služba poskytována osobám, jejichž stav vyžaduje akutní péči ve zdravotnickém zařízení.     

Cíle  

- individuálně nastavenou službou usnadnit uživatelům život v jejich přirozeném prostředí (procento naplnění 90%, způsoby ověření existence individuálních plánů, stanovení a pravidelné vyhodnocování osobního cíle)

- spolupracovat s rodinou a dalšími poskytovateli sociálních služeb využívaných uživatelem tak, aby byla oddálena doba nezbytnosti jeho odchodu do pobytového zařízení (procento naplnění 80%, způsoby ověření: počet uživatelů s dalšími poskytovateli služeb, počet osob setrvávajících ve svém přirozeném prostředí, počet uživatelů odcházejících do pobytového zařízení)

- spokojenost uživatelů služby (procento naplnění 95%, způsoby ověření: dotazník, počet stížností)

Služby nelze poskytnout v těchto případech        

- neposkytujeme službu, o kterou osoba žádá při naplnění kapacity služby

- osobě, které jsme vypověděli smlouvu v době kratší než 6 měsíců před její žádostí z důvodu porušování povinnosti vyplývající ze smlouvy         

- zájemce nepatří do cílové skupiny      

Zásady poskytovaných služeb:
 
dodržování práv uživatelů (usilujeme o vytváření podmínek, v nichž uživatelé služby mohou svá práva naplňovat)

respektování uživatelovy svobodné volby a jeho potřeb (služba vytváří podmínky pro uživatele tak, aby byl zachován jejich pocit důstojnosti a při rozhodování jim byl jasný důsledek jejich rozhodnutí)

vytváření podmínek pro uplatnění vlastní vůle uživatelů (a to již od procesu jednání s potenciálním uživatelem, přes definování jeho individuálních cílů a tvorbu jeho individuálního plánu až k jeho pravidelné revizi)

důstojnost, empatie (vcítění se do pocitů a situace uživatele služby)
mlčenlivost (se svěřenými informacemi zacházíme jako s důvěrnými)
snaha o omezování předsudků a negativního hodnocení uživatelů, a to nejen v obecní komunitě, ale na veřejnosti vůbec
           
Uplatnění vlastní vůle uživatelů 

Uživatelé pečovatelské služby jsou v plné míře zahrnuti do procesu poskytování sociální služby: 

– při jednání o službě nemluvíme za uživatele, dáváme jim prostor, aby se vyjádřili

- při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby jsou to především uživatelé, kdo rozhodují o konkrétní náplni poskytovaných služeb, uživateli je smlouva podrobně a srozumitelně vysvětlena, má na výběr, jak bude platit, kdo bude jeho kontaktní osoba, se kterými úkony mu bude pomáháno a jak často apod.

-  při tvorbě individuálního plánu a jeho realizaci: při pomoci uživatelům na sebe zbytečně neupozorňujeme, nezveličujeme svoji úlohu, jsou to především uživatelé, kdo rozhodují, jak bude konkrétní činnost prováděna, přičemž stále zdůrazňujeme nutnost vzájemné spolupráce a interakce při poskytování služby

-  při řešení běžných denní situací: stravování, nákupy, péče o domácnost, péče o vlastní osobu, uživatelé sami rozhodují o svých financích a majetku

-  při navazování nových sociálních kontaktů, udržování těch původních - uživatelé se rozhodují sami, zda a jaký kontakt budou udržovat se svou rodinou, sousedy apod.,

- při samostatném pohybu mimo byt: uživatelé se rozhodují sami, kterého lékaře, kadeřníka, úřady apod. a kde budou navštěvovat, uživatelé se sami rozhodují o trávení svého volného času

-  při hodnocení kvality služby: uživatelé jsou pravidelně požádáni o vyplnění dotazníku sledujícího kvalitu poskytovaných služeb, nejsou však k tomu nijak nuceni.  

Jak postupovat v případě zájmu o službu:

1. vyplnit žádost o službu

Tiskopis žádosti je možné získat osobně v sídle organizace, to je na adrese Olbramovická 703, Praha 4, případně rovněž elektronicky na těchto stránkách stisknutím hesla Žádost o poskytnutí sociální služby.

2. žádost podat

Vyplněnou a žadatelem podepsanou žádost je třeba doručit na adresu organizace.

3. jednat o službě

Žádost o pečovatelskou službu - formulář
Žádost o byt zvláštního určení - formulář
ceník
Žádost výdejna obědů



JAK SI STĚŽOVAT NEBO CO DĚLAT, KDYŽ SE VÁM NA NAŠÍ SLUŽBĚ NĚCO NELÍBÍ

Vážení klienti, vážené klientky,
Vaše spokojenost a pohodlí jsou pro nás velice důležité. Pokud se Vám něco nelíbí na naší práci, na chování pečovatelek nebo na domluvených službách, prosím, řekněte nám to.
Máte právo si stěžovat, aniž byste se museli bát, že Vám službu zrušíme nebo že se k Vám budeme chovat jinak!

1. V jakých případech můžete stížnost podat? Vždy, když např. 

• nejste spokojeni s prací naší pečovatelky (např. chodí pozdě, spěchá, neudělá vše, co a jak jste si domluvili),
• někdo ze služby se k Vám nechová hezky nebo uctivě,
• máte pocit, že něco není v pořádku, ..
• to, nač si stěžujete, se událo nejdéle jeden rok před datem, kdy stížnost podáváte.


2. Jak nám to můžete říct? (Způsoby podání)
Vyberte si ten způsob, který je pro Vás nejpohodlnější:

• Řekněte to osobně (ústně):
- Promluvte si přímo s pečovatelkou, která k Vám dochází. Ona má povinnost Vaši stížnost zapsat a předat sociální pracovnici.
- Zavolejte sociální pracovnici nebo řediteli organizace – kontakty naleznete níže
- Pokud si nevíte rady, řekněte to svému synovi, dceři nebo jinému blízkému člověku, který Vám může pomoci. Stížnost za Vás mohou i podat. Jak postupovat mu poradíme.

• Napište nám dopis (písemně):
- Můžete nám napsat krátký dopis a poslat ho poštou na adresu: Sociální služby městské části Praha 12, příspěvková organizace, 142 00 Praha 4, Olbramovická 703.

- Nebo ho můžete dát do obálky a předat Vaší pečovatelce, která ho dá dál (nebude ho číst). Předání si můžete ověřit telefonicky.

• Anonymně (bez jména):
- Pokud nechcete uvádět své jméno, napište nám dopis a nechte ho nepodepsaný. Pošlete jej poštou nebo vhoďte do schránky pro připomínky klientů umístěné v přízemí DPS Olbramovická 703. 
My Vaši stížnost prošetříme, ale nebudeme Vás moci informovat o výsledku osobně (výsledek vyvěsíme na naší nástěnce/na webu).

3. Co se bude dít se stížností dál? (Postup při vyřizování stížnosti)

• Vaši stížnost zaevidujeme a bez odkladu objektivně prošetříme.
• Nikdy ji nešetří člověk, kterého se stížnost týká! Vždy ji řeší vedoucí pracovník.
• Na vyřešení stížnosti máme 30 dnů. Pokud budeme muset lhůtu prodloužit, budeme Vás o tom písemně informovat. Do dokumentace, kterou o Vaší stížnosti povedeme, můžete nahlížet a kopírovat si ji.
• Pokud uvedete své jméno a adresu, napíšeme Vám, jak jsme stížnost vyřešili.


4. Co dělat, pokud nejste spokojeni s naší odpovědí?
Pokud Vám naše řešení přijde nesprávné, můžete se obrátit na někoho jiného, nezávislého např. na:

• Na zřizovatele naší organizace: Městskou část Praha 12,
143 00 Praha 4, Generála Šišky 2375/6, odbor sociálních věcí 

• Veřejného ochránce práv (Ombudsmana): 602 00 Brno,
Údolní 39, tel. č: 542 542 888, e-mail: podatelna@ochrance.cz

• MPSV ČR: Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2, e-mail: posta@mpsv.cz

• Český helsinský výbor, Štefanikova 216/21, 150 00 Praha 5, e-mail: info@helcom.cz

Důležité kontakty:
• Sociální pracovnice: Lucie Vaňková, DiS., Mgr. Adéla Zabilanská – Telefon: 241470055
• Ředitel organizace: Ing. Jiří Slepička – Telefon: 241713575
• E-mail: ssmc12@centrum.cz

Vaše připomínky nám pomáhají zlepšovat naše služby. Děkujeme za důvěru!